top of page

Smrt v umění – jak ji zobrazují malíři, básníci a hudebníci

Až přijde smrt, ať mě najde, jak sázím stromy. – Michelangelo Buonarroti

Smrt byla od nepaměti múzou. V umění nenajdeme jen její stín, ale i její krásu. Malíři, básníci, hudebníci – ti všichni se s ní potýkali, zápasili i smiřovali. Ne proto, že by byli temní nebo morbidní, ale protože právě skrze umění lze o smrti mluvit tak, jak to běžný jazyk neumí: s tichem, s bolestí, s tajemstvím i s transcendentní nadějí.

Smrt na obrazech – od gotiky po Mexiko

Ve středověku byla smrt na obrazech přítomná neustále. Ne jako výhrůžka, ale jako připomenutí. Memento mori – lebka vedle Bible, kostlivec na hodinách, tanec smrti, v němž si všechny stavy a vrstvy podávají ruce. Malíři zobrazovali smrt jako průvodkyni, nikoli monstrum.

Gotické fresky, jako například slavným Danse Macabre, ukazují, že nikdo smrti neunikne – ale že ji lze přijmout s pokorou a důstojností.

V renesanci se mění optika – smrt je obklopena světlem, tělo je idealizované, i poslední chvíle mohou být krásné. Příkladem může být Caravaggiovo podání Ukřižování sv. Petra nebo Tizianovo Smrt sv. Vavřince.

V mexickém umění je smrt pestrá, barevná, oslavná. Slavnosti Día de los Muertos míchají katolictví s předkolumbovskou tradicí – smrt je oslava, znovuspojení, návrat domů. Cukrové lebky, květy měsíčku, portréty zemřelých – to vše vytváří kulturu, kde se smrti nikdo nebojí.

Poezie smrti – od Rilka po české básníky

Rainer Maria Rilke psal: Smrt je práce, kterou musíme dokončit. V jeho elegiích není smrt koncem, ale velkým gestem. Vědomí smrti nás činí skutečnými.

Emily Dickinsonová oslovovala smrt jako gentlemana: Because I could not stop for Death – He kindly stopped for me.

V české poezii najdeme silné obrazy smrti například u Vladimíra Holana, který ve své sbírce Noc s Hamletem rozmlouvá se smrtí filozoficky i niterně. U Bohuslava Reynka se smrt objevuje jako klidné zastavení, ve světle zimního dne, mezi slámou a modlitbou.

Smrt v poezii není hrůzou. Je vyústěním, horizontem, který dává slovům hloubku.

Hudba a smrt – ticho, křik i spása

Hudba má moc vyjádřit to, co slova nemohou. Smrt v hudbě může být výkřikem i uklidněním.

Mozartovo Requiem – dílo, které komponoval doslova na smrtelné posteli – je monumentální modlitbou, osobním rozhovorem s koncem.

Henryk Górecki ve své Symfonii smutných písní nechává zaznít hlasy dětí, matek, umírajících. Jeho hudba netruchlí – spočívá. Dává prostor bolesti, ale i míru.

V populární hudbě se se smrtí setkáváme u Nicka Cavea, Leonarda Cohena nebo Johnnyho Cashe. Jejich písně nesou stopy rozloučení, ale i naděje. Často jsou to písně o lásce – protože láska a smrt spolu hluboce souvisí.

Proč smrt inspirovala tolik umělců

Protože smrt dává věcem tvar. Čas. Rytmus. Kdybychom byli nesmrtelní, nebylo by třeba tvořit.

Umění o smrti není umění o konci. Je to umění o životě, který má váhu. O přítomnosti, která je křehká. O lásce, která přetrvává i po posledním tónu, verši, doteku štětce.

Umění nás učí umírat. A v tom je jeho největší milost. – Anselm Kiefer

Pokud ve vás smrt vyvolává otázky, emoce, tíhu nebo potřebu sdílení, nabízíme prostor, kde o nich lze mluvit s klidem, respektem a pochopením.

Více informací najdete na vitadux.cz/terapie.

Smrt v umění

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación

Lukáš Valeš

IČ: 14316455

Michaela Valešová

IČ: 21898391

Tovaryšský vrch 1358/3, 460 01 Liberec 1

Vchod se nachází ve dvoře z boku budovy. Druhý vchod, druhé patro.

Email:      vitaduxliberec@gmail.com

Telefon:   +420 728 577 608

Napište nám

Zprava odeslana

bottom of page