Smrt v umění – jak ji zobrazují malíři, básníci a hudebníci
- Lukáš Valeš
- 2. 8.
- Minut čtení: 2
Až přijde smrt, ať mě najde, jak sázím stromy. – Michelangelo Buonarroti
Smrt byla od nepaměti múzou. V umění nenajdeme jen její stín, ale i její krásu. Malíři, básníci, hudebníci – ti všichni se s ní potýkali, zápasili i smiřovali. Ne proto, že by byli temní nebo morbidní, ale protože právě skrze umění lze o smrti mluvit tak, jak to běžný jazyk neumí: s tichem, s bolestí, s tajemstvím i s transcendentní nadějí.
Smrt na obrazech – od gotiky po Mexiko
Ve středověku byla smrt na obrazech přítomná neustále. Ne jako výhrůžka, ale jako připomenutí. Memento mori – lebka vedle Bible, kostlivec na hodinách, tanec smrti, v němž si všechny stavy a vrstvy podávají ruce. Malíři zobrazovali smrt jako průvodkyni, nikoli monstrum.
Gotické fresky, jako například slavným Danse Macabre, ukazují, že nikdo smrti neunikne – ale že ji lze přijmout s pokorou a důstojností.
V renesanci se mění optika – smrt je obklopena světlem, tělo je idealizované, i poslední chvíle mohou být krásné. Příkladem může být Caravaggiovo podání Ukřižování sv. Petra nebo Tizianovo Smrt sv. Vavřince.
V mexickém umění je smrt pestrá, barevná, oslavná. Slavnosti Día de los Muertos míchají katolictví s předkolumbovskou tradicí – smrt je oslava, znovuspojení, návrat domů. Cukrové lebky, květy měsíčku, portréty zemřelých – to vše vytváří kulturu, kde se smrti nikdo nebojí.
Poezie smrti – od Rilka po české básníky
Rainer Maria Rilke psal: Smrt je práce, kterou musíme dokončit. V jeho elegiích není smrt koncem, ale velkým gestem. Vědomí smrti nás činí skutečnými.
Emily Dickinsonová oslovovala smrt jako gentlemana: Because I could not stop for Death – He kindly stopped for me.
V české poezii najdeme silné obrazy smrti například u Vladimíra Holana, který ve své sbírce Noc s Hamletem rozmlouvá se smrtí filozoficky i niterně. U Bohuslava Reynka se smrt objevuje jako klidné zastavení, ve světle zimního dne, mezi slámou a modlitbou.
Smrt v poezii není hrůzou. Je vyústěním, horizontem, který dává slovům hloubku.
Hudba a smrt – ticho, křik i spása
Hudba má moc vyjádřit to, co slova nemohou. Smrt v hudbě může být výkřikem i uklidněním.
Mozartovo Requiem – dílo, které komponoval doslova na smrtelné posteli – je monumentální modlitbou, osobním rozhovorem s koncem.
Henryk Górecki ve své Symfonii smutných písní nechává zaznít hlasy dětí, matek, umírajících. Jeho hudba netruchlí – spočívá. Dává prostor bolesti, ale i míru.
V populární hudbě se se smrtí setkáváme u Nicka Cavea, Leonarda Cohena nebo Johnnyho Cashe. Jejich písně nesou stopy rozloučení, ale i naděje. Často jsou to písně o lásce – protože láska a smrt spolu hluboce souvisí.
Proč smrt inspirovala tolik umělců
Protože smrt dává věcem tvar. Čas. Rytmus. Kdybychom byli nesmrtelní, nebylo by třeba tvořit.
Umění o smrti není umění o konci. Je to umění o životě, který má váhu. O přítomnosti, která je křehká. O lásce, která přetrvává i po posledním tónu, verši, doteku štětce.
Umění nás učí umírat. A v tom je jeho největší milost. – Anselm Kiefer
Pokud ve vás smrt vyvolává otázky, emoce, tíhu nebo potřebu sdílení, nabízíme prostor, kde o nich lze mluvit s klidem, respektem a pochopením.
Více informací najdete na vitadux.cz/terapie.

Comentarios